Obligacje korporacyjne dzieli się według kilku kryteriów, a jednym z nich jest sposób przeprowadzenia emisji. Według tego podziału, obligacje mogą być dokonane poprzez ofertę publiczną bądź prywatną. W artykule zostaną przedstawione cechy obu emisji oraz ich wady i zalety.
• Wady i zalety oferty publicznej
• Jak przebiega oferta niepubliczna papierów dłużnych przedsiębiorstw?
• Wady i zalety oferty prywatnej
Na czym polega oferta publiczna obligacji korporacyjnych?
Oferta publiczna obligacji korporacyjnych związana jest z udostępnieniem minimum stu osobom lub innym, nieoznaczonym adresatom informacji o tym, że spółka zdecydowała się emitować obligacje korporacyjne, o czym można przekonać się z bestcapital.pl/oferta-publiczna-a-oferta-prywatna-obligacji-koporacyjnych/.
Informacja to może przyjąć dowolną formę przy czym musi zawierać dane o warunkach nabycia obligacji. Wszystkie powyższe informacje muszą być kompletne, aby potencjalny inwestor był w stanie podjąć decyzję o nabyciu obligacji na ich podstawie.
Każda oferta publiczna wymaga przygotowania dokumentu informacyjnego, tzw. prospektu emisyjnego lub memorandum informacyjnego, który następnie musi zostać podany do publicznej wiadomości.
Przeprowadzenie takiej oferty związane jest także z zawarciem umowy z domem maklerskim, który przygotowuje i prowadzi cały proces emisji oraz organizuje działania wszystkich podmiotów, które uczestniczą w emisji. Dom maklerski, przy pomocy swoich placówek, przyjmuje zapisy na obligacje korporacyjne.
Co istotne, termin zapisów na ofertę publiczną nie może być dłuższy niż 3 miesiące od daty rozpoczęcia emisji oraz każdy emitent przydziela obligacje w ciągu 2 tygodni od dnia zakończenia zapisów.
Wady i zalety oferty publicznej
Zalety oferty publicznej to:
- nieograniczona ilość potencjalnych inwestorów;
- niższe oprocentowanie (zaleta z punktu widzenia emitenta);
- istnieje okazja do przeprowadzenia emisji o dużej wartości;
- jest to reklama dla emitenta.
Wady oferty publicznej to:
- złożony proces emisji, który jest ponadto rozciągnięty w czasie;
- konieczność spełnienia skomplikowanych wymogów prawnych i formalnych;
- podanie do publicznej wiadomości dokumentu informacyjnego, co wiąże się z udostępnieniem informacji o sytuacji emitenta;
- duże koszty w związku z przeprowadzeniem emisji.
Jak przebiega oferta niepubliczna papierów dłużnych przedsiębiorstw?
Oferta niepubliczna związana jest z zaproponowaniem nabycia papierów wartościowych maksymalnie 99 imiennie wskazanym inwestorom, a przepisy w tej kwestii reguluje ustawa o obligacjach. Emitent opracowuje warunki emisji zgodnie z wcześniej wspomnianą ustawą i udostępnia je wyłącznie nabywcom, do których kieruje ofertą ? nie ma konieczności publicznego udostępnienia dokumentu informacyjnego.
Gdy instytucja bądź osoba, który nabywa obligacje złoży stosowne oświadczenie oraz dokona wpłaty, to następuje przyjęcie oferty. W przeciwieństwie do oferty publicznej, oferta prywatna nie musi być przeprowadzana za pośrednictwem domu maklerskiego.
O ile emitent obligacji korporacyjnych nie postanowi inaczej, to przyjęcie propozycji nabycia może nastąpić w ciągu 3 tygodni od dnia złożenia propozycji oraz obligacje są przydzielane w terminie 6 tygodni od dnia, w którym została złożona ostatnia propozycja nabycia.
Wady i zalety oferty prywatnej
Zalety oferty prywatnej to:
- krótki i nieskomplikowany proces emisji;
- niski koszt związany z przeprowadzaniem emisji;
- brak konieczności sporządzania publicznego dokumentu informacyjnego.
Wady oferty prywatnej to:
- ograniczona ilość potencjalnych inwestorów;
- wyższe oprocentowanie (wada z punktu widzenia emitenta);
- brak reklamy dla emitenta.