Zamknięcie granic, ograniczenia w działalności hoteli i pensjonatów, a także kwarantanna pokrzyżowały plany urlopowe wielu Polaków. A czy możliwe jest odzyskanie wpłaconych zaliczek? Sprawdzamy, co w sytuacji, gdy anulowanie wycieczki, hotelu czy biletu nastąpiło przez koronawirusa.
Koronawirus a odwołanie wycieczki, hotelu, lotów – co robić?
Mamy dobrą wiadomość – w większości przypadków uda ci się odzyskać wpłacone zaliczki, o ile przyczyną odwołania lotu, anulowania wycieczki czy noclegu był koronawirus. I są ku temu podstawy prawne, ponieważ przepisy mówią, że w przypadku wystąpienia nieuniknionych i nadzwyczajnych okoliczności uniemożliwiających przeprowadzenie imprezy turystycznej lub przewozu podróżnych, można bezpłatnie odstąpić od umowy.
Szczegółowych informacji na ten temat udziela Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, a także Europejskie Centrum Konsumenckie. My przedstawiamy pokrótce, jak to wygląda w sytuacji, gdy anulowana została wycieczka, lot czy pobyt hotelu, pensjonacie, a nawet w prywatnym mieszkaniu na wynajem.
Anulowanie biletów lotniczych
Zaczniemy od anulowania biletów lotniczych, ponieważ w ich przypadku trudno jest o rzetelną ocenę „nieuniknionych i nadzwyczajnych okoliczności”, a sposób postępowania często zależy od indywidualnych postanowień przewoźników.
Najprościej jest, gdy lot zostanie odwołany. Wtedy możesz bezpłatnie zmienić rezerwację, otrzymać pełen zwrot kosztów lub uzyskać voucher o określonej wartości na następne loty. Przepisy mówią też, że jeśli przewoźnik poinformował o zmianie na mniej niż dwa tygodnie przed planowanym lotem, możesz starać się o odszkodowanie. Musisz jednak wiedzieć, że w sytuacji, gdy przyczyną odwołania lotu jest panująca epidemia koronawirusa, odszkodowanie nie będzie ci przysługiwać.
Anulowanie miejsc noclegowych
Sposób anulowania miejsc noclegowych i odzyskanie związanych z tym kosztów zależy w głównej mierze od tego, w jaki sposób dokonywana była rezerwacja. Omówimy najczęściej powtarzające się przypadki.
Jeśli rezerwowałeś nocleg poprzez serwis booking.com przed 6 kwietnia i nie możesz z niego skorzystać przez koronawirusa, obiekty są zobowiązane do zwrócenia kosztów. Natomiast wszystkie nowe rezerwacje, po 6 kwietnia, podlegają standardowym procedurom. Korzystałeś z Airbnb? Za rezerwacje dokonane najpóźniej 14 marca z datą zameldowania przypadające między 14 marca a 14 kwietnia otrzymasz pełny zwrot kosztów, o ile zostaną one anulowane.
A jak to będzie wyglądać, gdy rezerwacji dokonałeś bezpośrednio w obiekcie lub za pośrednictwem innego serwisu turystycznego? Tu już wszystko zależy od regulaminu konkretnego miejsca. Najczęściej możesz liczyć na uzyskanie zwrotu części kosztów lub otrzymanie vouchera, jeśli wyjazd był niemożliwy ze względu na zamknięcie granic (tzw. siła wyższa) lub zamknięcie… samego obiektu.
Anulowanie wycieczek
Z anulowaniem wycieczek, wakacji z biurem podróży, jest podobnie, jak z odwołanymi lotami. Gdy wystąpią nieuniknione i nadzwyczajne okoliczności (jak np. epidemia koronawirusa, odwołane loty, zamknięcie granic), można wnioskować o zwrot zaliczek, dokonanych wpłat. Nie można natomiast dochodzić odszkodowania z tego tytułu.
Biura podróży, dokonując oceny takiego wniosku, będą weryfikować, czy miejsce, do którego klient planował lot, mogło stanowić zagrożenie dla jego zdrowia.