Szkolenia z komunikacji – hit czy kit?

Społeczeństwo polskie w ostatnich latach coraz bardziej zdaję sobie sprawę z tego, że warto stale pogłębiać swoje umiejętności. Odpowiedzią na to zapotrzebowanie są różnego rodzaju szkolenia, zarówno z kompetencji twardych (znajomości języka, umiejętności korzystania z oprogramowaniem etc.), jak i z miękkich (kreatywności, komunikatywności, czy zarządzania czasem). Dlatego warto zobaczyć, jakie są korzyści z uczestnictwa z kursów z komunikacji.

Kompetencje twarde i miękkie

O ile szkolenia z kompetencji twardych są cenione, zarówno przez potencjalnych pracowników jak i pracodawców, o tyle warsztaty z kompetencji miękkich budzą sceptycyzm przez sporą grupę społeczeństwa są uznawane za niepotrzebne.

Od jakiegoś czasu coraz częściej mówi się o szkoleniach z komunikacji. Dzisiaj, aby znaleźć pracę czy pozyskać klienta nie wystarczy sama wiedza merytoryczna należy ją nie tylko w odpowiedni (atrakcyjny) sposób przekazać, ale także dobrze zaprezentować siebie, gdyż swoim wizerunkiem tworzymy pewną markę.

Na czym polegają szkolenia z komunikacji?

Jakie umiejętności można zdobyć podczas profesjonalnego szkolenia z komunikacji, jakiego przykładem może być www.4change.pl/szkolenie. Przede wszystkim nacisk kładzie się na ukształtowanie dobrych praktyk w zakresie komunikacji interpersonalnej ważna jest tu zarówno wiedza na temat autoprezentacji (czynniki niewerbalne są równie ważne jak werbalne), ale także takie aspekty jak sposób wyrażania krytyki, stawiania pytań czy wyjaśniania.

Bardzo ważna jest współpraca w zespole oraz efektywne porozumiewanie się w grupie można zaliczyć tu: bariery w porozumiewanie się, zachowania utrudniające funkcjonowanie zespołu etc. Duża część szkoleń poświęcona jest także zagadnieniom związanym z radzeniem sobie w sytuacjach konfliktowych, czyli są nakierowane na sposoby rozwiązywania konfliktów oraz dobre praktyki z tym związane.

ludzie przy stole podczas szkolenia

Jakie są korzyści z dodatkowych kursów?

Szkolenia z komunikacji są bardzo ważne, ponieważ pozwalają zdać sobie sprawę z błędów popełnianych na co dzień, a błędy te mogą prowadzić do problemów ze znalezieniem pracy (rynek dziś jest przepełniony i liczy się nie tylko zdobyta wiedza oraz doświadczenie, ale także wrażenie jakie wywrze się na pracodawcy) czy z pozyskaniem nowego klienta bądź zatrzymaniem go stałe (duża konkurencja sprawia, że często atrakcyjny produkt czy korzystna cena nie jest najważniejsza, a liczy się relacja na poziomie sprzedawca-klient).

Niestety, kompetencji miękkich nie można zmierzyć, a co za tym idzie, nie da się ich obiektywnie ocenić czy też pochwalić się nimi (jak np. certyfikatem potwierdzającym umiejętność korzystania ze specjalistycznego oprogramowania). Wśród ludzi dominuje też przekonanie, że temat ten jest im doskonale znany, a więc nie muszę się dodatkowo kształcić z tego zakresu. I to jest podstawowy błąd, ponieważ dobrze przeprowadzone szkolenie z komunikacji pozwala nam uświadomić sobie błędy jakie każdy z nas na co dzień popełnia.

3 comments

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.