Opiekun klienta – kto to taki? Czym się zajmuje? Jakie są mu stawiane wymagania? Jakie ma obowiązki? Na jakie zarobki może liczyć? Wyjaśniamy!
- Praca jako opiekun klienta
- Opiekun klienta biznesowego – charakterystyka stanowiska
- Kim jest opiekun klienta w banku?
- Jakie obowiązki ma opiekun klienta?
- Opiekun klienta – wymagania
- Opiekun klienta – zarobki
Praca jako opiekun klienta
Przeglądając ogłoszenia o pracę można zauważyć, że stanowisko opiekun klienta (gowork.pl), pojawia się w wielu branżach. Jest to bowiem bardzo ogólne pojęcie. W zasadzie można założyć, że wszędzie tam, gdzie ma się do czynienia z klientem, tam pracować będzie opiekun klienta. Jednak niezupełnie. Zazwyczaj spotykamy się z tego typu stanowiskiem, gdy mówimy o opiekunie klienta w banku lub opiekunie klienta biznesowego. Na czym polega taka praca?
Opiekun klienta biznesowego – charakterystyka stanowiska
W działalności wielu przedsiębiorstw dochodzi do sytuacji, w której klientami są nie tylko osoby prywatne, ale też firmy. Z reguły takie relacje biznesowe są bardzo ważne, gdyż przynoszą niemałe zyski. Właśnie dlatego, aby w pełni zatroszczyć się o takich kontrahentów, zatrudnia się lub deleguje daną osobę, by była opiekunem klienta biznesowego. Pracownik ten jest odpowiedzialny za utrzymywanie relacji z dużymi przedsiębiorstwami, za obsługę ich zamówień, udzielanie rabatów i negocjowanie cen. Właściwie w rękach opiekuna jest to, by z kontrahentami żyć w jak najlepszych stosunkach. Muszą czuć się w pełni zaopiekowani, mieć osobę, do której mogą się zwrócić z każdym problemem.
Kim jest opiekun klienta w banku?
Osoba, która chce pracować na stanowisku opiekuna klienta w banku musi nie tylko umieć zajmować się nim w jak najlepszym stopniu, ale też posiadać odpowiednią wiedzę na temat finansów. To na barkach opiekuna klienta spoczywa prezentacja oferty banku w taki sposób, by przekonać go do skorzystania z niej. Mowa zwłaszcza o wszelkich instrumentach inwestycyjnych. Klient, który w banku ma swojego opiekuna, jest VIP-em. Trzeba wiedzieć, jak właściwie go obsłużyć.
Jakie obowiązki ma opiekun klienta?
Oczywiście głównym obowiązkiem osoby zatrudnionej na stanowisku opiekun klienta jest jego obsługa. Co należy przez to rozumieć? Do zadań opiekuna klienta należy prezentacja oferty firmy, przedstawienie wszystkich jej atutów. W zasadzie najważniejsze, by na początku osoba ta umiała poznać potrzeby rozmówcy. Zdobycie informacji na ich temat pozwala bowiem znacznie łatwiej przygotować pod nie ofertę. Tak, by w efekcie dopasować się do oczekiwań i w pełni je spełnić.
Oczywiście tak wygląda ta praca z punktu widzenia relacji z klientem. Nie można jednak zapomnieć o tym, że na opiekunie klienta ciążą nie tylko obowiązki związane z jego obsługą, ale i wywiązywanie się z zadań względem firmy, którą reprezentuje. Właśnie dlatego do jego obowiązków zaliczyć trzeba również realizację celów sprzedażowych, raportowanie ich.
Opiekun klienta jest odpowiedzialny za niego w czasie całego procesu. Tak więc do jego obowiązków należy nie tylko obsługa klienta, ale też pozyskanie go i utrzymywanie z nim relacji. Aby móc spełnić wszystkie swoje zadania, często trzeba wychodzić poza schematy, być elastycznym, kreatywnym i skutecznym.
Opiekun klienta – wymagania
A jakie wymagania są stawiane przed kandydatami na stanowisko opiekuna klienta? To już zależy od branży i konkretnej firmy. Oczywiście zakłada się, że dobrze, żeby osoba ta miała wykształcenie min. średnie. Zazwyczaj wśród wymagań pojawia się też konieczność posiadania doświadczenia w pracy z klientami.
Najważniejsze jest jednak, by osoba, która chce pracować jako opiekun klienta, miała określone umiejętności miękkie. Praca z klientem, z wymagającym klientem, nie jest łatwa.
Opiekun klienta musi mieć łatwość nawiązywania kontaktów, ale i umiejętność podtrzymywania relacji. Kandydat na takie stanowisko musi być otwarty, pogodny i przyjaźnie nastawiony do otoczenia. Musi wykazywać się wysoką kulturą osobistą.
Z racji na specyfikę pracy, opiekun klienta powinien umieć samodzielnie planować pracę, mieć silną motywację do niej, wyznaczać sobie cele i do nich dążyć.
Opiekun klienta – zarobki
A ile zarabia opiekun klienta? Na jakie zarobki można liczyć na takim stanowisku? Tutaj dużo zależy przede wszystkim od branży, w jakiej pracuje. Nie bez znaczenia jest też wielkość firmy i województwo, w jakim się znajduje.
Ale to nie wszystko. Bardzo często to, ile zarobi opiekun klienta, wynika z jego umiejętności. Okazuje się, że w tego typu zajęciu można liczyć nie tylko na podstawową pensję wynikającą ze stosunku pracy, ale i na premie. Wielu pracodawców dodatkowo nagradza ambitne osoby. Tak więc zdarza się, że od samego opiekuna klienta zależy, ile zarobi. Jeśli trafi na bardzo dobrego kontrahenta, przyniesie firmie duży dochód, wówczas na pewno zostanie za to dobrze nagrodzony.
Zgodnie z informacjami zawartymi w serwisie wynagrodzenia.pl, mediana miesięcznych zarobków całkowitych na tym stanowisku opiekun klienta wynosi 4 350 zł brutto. Oznacza to, że ¼ osób pracujących w ten sposób zarabia mniej niż 3500 zł brutto. Na pensję powyżej 5500 zł brutto może liczyć 25% opiekunów klientów.
1 comment